WIE ZIJN WIJ


Lis en Bas maakten De Grote Sprong omdat ze het belangrijk vinden dat ouders en kinderen met elkaar verbonden zijn en elkaar weten te vinden als dat nodig is.


"We zien dat de overstap naar het middelbaar onderwijs een ‘grote’ stap is voor zowel ouders als kinderen. Na het zien van onze voorstelling is deze stap gegarandeerd wat kleiner en leuker."


In 2011 leerden Lis en Bas elkaar kennen bij Theatergroep PlayBack, waarbij ze beiden tot 2024 als acteur en gespreksleider meer dan 1650 voorstellingen hebben gespeeld voor jongeren, hun ouders of hun docenten.


Sinds 2025 hebben Lis en Bas een nieuwe voorstelling: Waar is dat feestje?

Opnieuw gemaakt voor ouders/verzorgers mét hun kinderen. Over waarom je ouders nooit slapen als jij een feestje hebt. Voor jongeren uit klas 2 & 3 van het VO.


Lis de Kort


Lis studeerde in 2004 af aan de Theateracademie in Eindhoven. Na haar opleiding had ze tot 2018 haar eigen jeugdtheatergezelschap LISenIMKE

Lis is bijna 20 jaar verbonden geweest aan Theatergroep PlayBack.


Tegenwoordig is Lis naast maker/speler van De Grote Sprong en Waar is dat Feestje? werkzaam als trainer en trainingsacteur bij verschillende organisaties, waaronder Clearfields, Jellinek, Brout, Seefti en The People Skillz Company



“Werken met pubers is inspirerend. Ze zijn puur, volop in ontwikkeling en vaak eigenwijs. Het is leuk en waardevol om met ze in gesprek te zijn, juist omdat het niet altijd even makkelijk is.


Het idee voor De Grote Sprong ontstond doordat ik vaak óf met leerlingen aan het werk was óf met hun ouders. Hoe mooi zou het zijn, om met de ervaring die Bas en ik hebben, ouders en kinderen samen een voorstelling te geven waar ze vrolijk en geïnspireerd vandaan komen.

Bas Klemann


Bas studeerde in 2010 af aan de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht, theater & educatie. Na zijn opleiding speelde Bas in verschillende producties die in de meeste gevallen een educatief karakter met zich meedroegen.


Bas werkt als trainer/trainingsacteur voor verschillende organisaties, zoals Clearfields,

Van Oss & partners opleiding vertrouwenspersoon, Salsaparilla en Jellinek preventie en speelt in een Het zonnetje in huis (4+) van Theater Oortwolk.




“In De Grote Sprong komt alles waar ik in geloof dat werkt samen. Theater waar je over in gesprek gaat en je aan het denken zet. 


Je ziet in die anderhalf uur ouder en kind steeds meer naar elkaar toe komen. Zowel letterlijk als figuurlijk. Ik ben ervan overtuigd dat wij de aanzet zijn tot beter contact tussen ouder en kind en een onvergetelijke ervaring meegeven.”


Super gedaan! Heel leuk zo interactief. Geweldig zoals jullie de rollen v zowel kinderen als ouders neerzetten en improviseren met de input vd zaal:-)

Marianne

Ouder, Insula College, Dordrecht

Samenwerkingspartners

Ik zag vandaag jullie voorstelling op de Vrijeschool Utrecht en was erg onder de indruk. Knap gespeeld en mooi inhoudelijk. Maakte het makkelijk voor ouders en kinderen om te reflecteren op de materie. Heel grappig ook. Petje af!

Niels ’t Hooft

Ouder, Vrije School, Utrecht